Стандарди компетенција директора
У периоду од 5.2. до 12.2.2012. двадесет директора основних и средњих школа, пет просветних саветника из Школских управа, и пет представника Завода за унапређивање образовања и васпитања и Завода за вреднновање квалитета образовања, боравило је у студијској посети Лондону и имало обуку о Стандардима компетенција директора.
Стандарди обухватају следеће области:
1.ПОЗНАВАЊЕ И ПРИМЕНА ПОШТОВАЊЕ ЗАКОНСКИХ ПРОПИСА И ДОКУМЕНАТА У ОБРАЗОВАЊУ
2.РАЗВОЈ И УПРАВЉАЊЕ ЉУДСКИМ РЕСУРСИМА
3.ОРГАНИЗАЦИОНИ РАЗВОЈ
4.УПРАВЉАЊЕ ПРОЦЕСОМ УЧЕЊА И ПОДУЧАВАЊА
5.ПРОМОЦИЈА УЧЕНИЧКИХ ПОСТИГНУЋА И ДОБРОБИТИ УЧЕНИКА
6.САРАДЊА СА ОРГАНИМА УПРАВЉАЊА ШКОЛОМ, ДРЖАВНОМ УПРАВОМ И ЛОКАЛНОМ САМОУПРАВОМ
7.ИЗГРАДЊА ПАРТНЕРСТВА ШКОЛЕ СА РОДИТЕЉИМА И ШИРОМ ЗАЈЕДНИЦОМ
8.ФИНАНСИЈСКО И АДМИНИСТРАТИВНО УПРАВЉАЊЕ
Стандарди описују главне задатке и компетенције потребне за ефикасно управљање школом.
Стандарди компетенција служе као основа за обуку директора школа, квалитетнији систем лиценцирања и ефикаснији професионални развој.
Нагласак је на улози директора као образовног лидера који је одговоран за наставу, учење и напредовање школе.
Обука се пре свега заснива на самоевалуацији, изради плана професионалног развоја и доказима који могу поткрепити индикаторе у оквиру Стандарда.Првих двадесет директора наставља обуку и треба процес лиценцирања да заврши до краја лета. Након стицања лиценце кренуло би се са обуком у којој свако из прве групе директора треба да процес обуке и самоевлуације прође са по десет директора. Основни циљ је да свих 2000 директора школа у Србији и оних који имају таквих аспирација, прођу обуку и вредновање на основу стандарда.
Поступак лиценцирања:
Самовредновање
Израда плана развоја директора
Извештај о професионалном развоју
Екстерно оцењивање
За сваки стандард неопходно је навести најмање два доказе (евиденцију да директор то стварно практикује). Процена екстерног оцењивача о испуњености услова – да ли директор испуњава све стандарде.
Евиденција: извештај о развоју, школска документација, потврда о похађаним обукама, писани коментари наставника, родитеља, ученика, представника локалне самоуправе, фотографије, видео материјал, извештаји инспекције...
Министар просвете прописаће програм обуке у складу са Стандардима компетенција директора програм испита, начин и поступак полагања испита.
Роберт Џунић